donderdag 31 mei 2012

Vlierbloesem-limonade

Vlierbloesem-limonade/ Bodza-ital.
Als je over het internet surft,
kom je veel varianten tegen.
Dit recept kreeg Stefan,
van de oma van
een Hongaarse vriend.

JE HEBT NODIG;
GROTE PAN
4 LITER WATER
500 GRAM SUIKER
2 THEELEPELS CITROENZUUR (apotheek)
5-6 VLIERBLOESEMSCHERMEN
1-2 CITROENEN

Los de suiker in kokend water.
Voeg bij het warme suikerwater
2 theelepels citroenzuur.
Snij de citroenen in stukken.
Doe deze in de pan,
 en vul het met water en de suikeroplossing.
Spoel de bloesem met koud water,
en rits, boven de pan,
 de bloemetjes van de stelen.
Deksel op de pan en
 een dag laten staan.
De limonade zeven door een schone doek.
Weer in de pan gieten en aan de kook brengen.
Giet daarna de limonade in schone flessen.

Na het lezen van deze LINK,
vol leuke informatie over de vlierbloesem,
constateerde ik dat ik Stefan mijn excuses
moet aanbieden.
Gisteren plukte hij de bloesem zonder stelen.
Dus nam ik hem kwalijk dat hij geen schermen plukte.
Ja maar, zei Stefan,
 zo deed mijn vriend zijn oma het ook.
Ja ja, ik had op internet
veel foto's gezien van bloesem met stelen.
En nu las ik dat de stelen een bittere smaak
geeft aan de limonade.
Oeps...
Ik trakteer de kinderen straks,
 op een lekker ijsje!

12 opmerkingen:

  1. hee, wat goed, dat wist ik niet! gelukkig is het -met schermen- wel gelukt dit jaar, mjam: met ijskoud water, of bubbeltjeswijn :-)
    wat een geweldige tent in het bericht hieronder!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er superlekker uit ! Ik vind de vlier altijd wel erg stinken als ze bloeit...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker ijsjes...uitdelen???...liefs van mij....xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hmmm vlierbloesem, misschien moet ik toch maar eens denken om een vlier in mijn moestuin te planten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vlierbloesemsiroop is zo lekker! Hier bloeit de vlier nog niet, dus nog even wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mmmmm, ik zie hier ook al zoveel vlier in bloei staan. Als het morgen niet regent ga ik er eens met mijn fietsje op uit om te plukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, what an informative post! I love this. I will have to check the tree to see if it is in bloom.
    So this is going to be ice cream? Yum!

    hugs to you,

    Bobbie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De stélen ja. Maar niet de schermen met die piepkleine steeltjes! Nooit last gehad van enige bitterheid als je de schermen in zijn geheel tot bovenaan de scherm afknipt. Anders gaan al die bloemetjes los! En hier halen ze iedere keer alle vlieren weg en toch komen ze weer terug na een paar jaar, helemaal vanzelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. jeetje,wat ziet dat er weer vrolijk uit!
    Vlierbloesem...ga meteen op jacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk, dit zijn wij ook van plan om te gaan maken. Ze bloeien al lekker hier.

    Liefs MamaNatuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ziet er super uit! Merci voor het recept!! En hebben ze je het vergeven ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk om deze post weer even terug te vinden ;) Vlierbloesem limonade is lekker! En je maakte er van die mooie foto's bij :p Ik deel hem even via twitter, FB en mijn andere Social media ;) Thanks! Groet Aukje

    BeantwoordenVerwijderen

Ik hou van reacties!!!
Bedankt :-) x